Skip to main content

Så blir tomma tunnlar tunnelbana

Tor Thomassen Paula Lindström tunnlar
Sveriges längsta rulltrappa, spärrar, kakelplattor, spår och elledningar ska beställas. Trots att det dröjer flera år innan alla tunnlar ens är färdigutsprängda är planeringsarbetet redan i full gång. 

Publicerad 2020-11-26

Bygget av nya tunnelbanan pågår för fullt. Men när trafikavspärrningarna hävts och marken har slutat att vibrera fortsätter arbetet i biljetthallar och under jord. Tor Thomassen är projektchef för BEST och installationer på avdelning Söder. BEST står för “Bana, el, signal och tele” och det är Tor Thomassen och hans gäng som ska se till att tunnlarna förvandlas till tunnelbanesystem. 

- Vi tar över hålet i berget och gör tunnelbana av det hela. Spårtunnlarna ska fyllas med strömskenor och kablar. Stationerna ska få sin konstnärliga utformning. Och där är vi nere på kakelplattenivå. Det ska upp skyltar så att man känner igen sig och kan hitta. Spärrlinjer, belysning, värme och kyla ska fixas. Dessutom ska alla hissar och rulltrappor på plats, säger Tor Thomassen.  

På stationen i Nacka ska Sveriges längsta rulltrappa in. Med en lyfthöjd på 41 meter och 99 meter lång petar den ner Västra skogens rulltrappa (33 meter i lyfthöjd och 66 meter lång) till en andraplats. Världens längsta lär finnas i Kiev och har en lyfthöjd på 66 meter och är 132 meter lång.  

- Det kan till och med vara så att det är västra Europas längsta rulltrappa och ytterligare 14 kommer ha en lyfthöjd på 30 meter, säger Paula Lindström, projektledare installationer.  

En kritisk punkt

Att beställa så långa rulltrappor är lite knivigt. Det finns bara en fabrik i Europa som tillverkar dessa.

- Dessutom är kraven på så här långa rulltrappor riktigt, riktigt tuffa och vi följer de krav som trafikförvaltningen har, säger Paula Lindström.  

Rulltrapporna är en kritisk punkt. Det är lång beställningstid och de ska vara först på plats när stationerna inreds. Planen är att börja upphandla rulltrapporna till Söder under hösten 2021. 

- Så fort vi får tillgång till anläggningen, nånstans runt år 2025 måste rulltrapporna in. Det tar tid och kommer att bli en stor utmaning, säger Paula Lindström.  

För Tor Thomassen är den största utmaningen att allt jobb med tunnlarna och stationerna ska ske samtidigt. Många entreprenörer ska utföra olika jobb parallellt utan att tumma på arbetsmiljön och säkerheten.  

- Just nu sitter vi ett stort gäng och går igenom aktivitet för aktivitet, månad för månad, för att se till att allt ska klaffa. Något önsketänkande får inte finnas. Vi ska ha rimliga tider och utgå ifrån vad erfarna människor säger, säger Tor Thomassen. 

 

2020-12-09