Så tänker arkitekterna när de visar upp framtidens stationer

Arkitekterna bakom de nya visionsbilderna för framtidens stationer har jobbat hårt med att skapa miljöer som känns realistiska och vardagliga. Så här går det till när en station växer fram.

Nyhet  Hållbarhet, Nya tunnelbanan  2023-06-19
Fabian Lindén och Alexander Stålhandske från Sweco har tagit fram nya visionsbilder.

Swecos arkitekter och Typsa har varit med i loopen länge. Redan när lokaliseringsutredningen för Blå linje till Nacka och Söderort gjordes 2015 fanns de med. Bland annat för att titta på plattformslägen – var de nya plattformarna faktiskt hamnar – och var entréerna skulle placeras. Där och då skapades de grova geometrierna för framtidens stationer. 

Sedan dess har arbetet zoomats in mer och mer på detaljer. Och för ett par veckor sedan släpptes visionsbilderna för hur de nya stationerna på den blåa linjen från Kungsträdgården och söderut ska se ut.

Se framtidens stationer redan nu 

– Vår roll som arkitekter är att få ihop helheten. Alla tuffa tekniska krav, funktioner och konstnärernas visioner ska mötas och bli en trygg och tillgänglig miljö för alla resenärer, säger Alexander Stålhandske, stationsarkitekt för station Sofia och Gullmarsplan.  

Vägen fram till att visa upp framtidens stationer är lång. Och ganska komplicerad. Swecos 3D-illustratör Fabian Lindén förklarar:  

– Vi började med att ta fram en serie med bilder där vi bara jobbade fram ett övergripande ljus- och gestaltningskoncept för alla stationer. Alla undertak är lika, alla golv är lika, väggbeklädnaderna är likartade på alla stationer. Det finns också gemensamma lösningar för hur de olika byggnadsdelarna möts och sammanfogas så att alla stationer får ett gemensamt språk.  

– Sen har konsten och färgerna kommit in och varje station har fått en egen identitet, fyller Alexander Stålhandske i. 

Vardagliga situationer 

Detaljerna är många och viktiga. Allt för att man som resenärerna ska känna igen i sig i bilderna när tågen rullar.

– Jag skulle säga att vi ligger väldigt nära så som det kommer att bli. Det vi ser är ungefär så det kommer att se ut om man står i rummet och fotograferar, säger Fabian Lindén.  

I bilderna är det harmoni. Inget stök eller överbefolkade perronger. Och så klart finns det många poänger med det.  

– I vissa fall har vi valt vinklar som visa upp konsten. Andra gånger har vi vyer som visar hur man kommer uppleva plattformen eller något unikt från stationerna. 

– Det finns många situationer under en dag som man kan visa upp. Vi har försökt hittat en mellanväg där det inte är folktomt eller packat på perrongen. En så vardaglig situation som möjligt. Nästan tråkig, säger Fabian Lindén. 

Även människorna på bilderna är där av en anledning.  

– Det är människor som faktiskt skulle kunna vara på stationerna en vardag. Ingen är för uppklädd. Det är ganska alldagliga människor, säger Fabian Lindén.   

Kvalitetssäkring 

Bilderna är inte bara en aptitretare för framtidens resenärer. Bilderna är inte framtagna för att sälja in något utan för att visa upp en så ärlig bild som möjligt. Min förhoppning är att de ska hjälpa till som kvalitetssäkring så de som bygger stationerna förstår hur vi faktiskt vill att det ska se ut, säger Fabian Lindén.   

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00