Arbeten i Sickla
I Sickla byggs biljetthallar och framtida entréer till tunnelbanan. Från stationsläget sprängs också spårtunnlar via södra Hammarbyhamnen i riktning mot Hammarby kanal. År 2030 öppnar station Sickla på Blå linje till Nacka.
Aviseringar
Tunnelarbeten
Från Sickla pågår arbetet med att borra och spränga ut spårtunnlar i riktning mot Hammarby kanal. I andra riktningen mot Järla är tunnlarna färdigsprängda. Borrningarna och sprängningarna mot Hammarby kanal planeras pågå till slutet av 2025.
Bergborrning och andra stomljudsalstrande arbeten i tunnlarna görs helgfria vardagar klockan 07–22 och på lördagar klockan 09–17. Där tunnlarna ligger långt ifrån bostäder kan stomljudsalstrande arbete göras dygnet runt.
Sprängtider i tunnlarna
Tunnelsprängningar kan ske alla dagar i veckan klockan 07–22. Vilka dagar vi spränger och hur ofta beror på hur arbetet framskrider.
Varför spränger ni så sent?
Att bygga tunnel är en komplicerad process med många arbetsmoment. För att klara projektets tidplan behöver vi arbeta dygnet runt. Under natten passar vi på att göra arbeten som inte låter så mycket, som till exempel att vädra ut spränggaser och transportera ut bergmassor. Då kan vi börja med mer bulleralstrande arbeten direkt på morgonen och vi sparar mycket tid.
Arbeten ovan jord
Mellan Värmdövägen och Sickla köpkvarter pågår arbete med delar av tunnelbanans biljetthall. Vid Alphyddestigen byggs en ventilationsbyggnad.
I ett senare skede ska en entrépaviljong och fler delar av biljetthallen byggas i korsningen Värmdövägen och Alphyddevägen.
Så ska tunnelbanans entré vid Alphyddevägen se ut
Arbete ovan jord i Sickla görs huvudsakligen på helgfria vardagar klockan 07–19. Vid tunnelbanans arbetsområde mellan Värmdövägen och Sickla köpkvarter görs arbete dygnet runt.
I Sickla finns även utökat tillstånd för betongarbeten.
Vilka tider får ni jobba?
Vi arbetar dygnet runt, alla dagar i veckan, men med olika arbetsmoment. Arbete får utföras dygnet runt så länge bullerriktvärden inte överskrids. Bullerriktvärden för tunnelbanans utbyggnad regleras i en miljödom från mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt.
Vissa arbetsmoment går inte att utföra utan att riktvärden för buller överskrids. I de fallen ansöker vi om utökat tillstånd från kommunens miljöenhet.
Sprängtider ovan jord
I Sickla är sprängtiderna ovan jord måndag–fredag klockan 9.30 och 14 med en reservtid klockan 12.
Under hösten 2024 spränger även Skanska på Värmdövägen på uppdrag av Nacka kommun. Sprängningarna samordnas och det innebär att vid vissa sprängtillfällen klockan 12 och 14 görs två sprängningar med några minuters paus emellan för att släppa fram trafik. I de fallen kan nya tunnelbanans sprängningar ske klockan 12.10 och 14.10.
Bredvid Alphyddestigen uppförs en ventilationsbyggnad.
Ventilationsbyggnad
Alla tunnelbanestationer behöver ventilation. Vid station Sickla byggs en ventilationsanläggning bredvid Alphyddestigen (se karta ovan).
Ventilationsbyggnaden blir fyrkantigt och varje sida cirka 4,1 meter bred. Eftersom marken lutar sträcker sig byggnadens höjd mellan cirka 2,9 och 3,9 meter ovanför markytan. Fasaden kläs i perforerad cortenstålplåt. Öppningen täcks av ett galler.
Om allt går som planerat färdigställs ventilationsbyggnaden under 2024.
Läs mer om ventilationen i nya tunnelbanan
Frågor och svar om ventilationen vid stationerna i Nacka
Arbete med ventilationsbyggnaden görs helgfri måndag–fredag klockan 07–19.
Trafikpåverkan under byggtiden
Vid nya tunnelbanans arbetsplatser i Nacka behöver trafiken ledas om under byggtiden. Det görs i samråd med Nacka kommun och med hänsyn till samtliga trafikslag.
Värmdövägen, Sickla
Fram till år 2025 leds Värmdövägen norr om tunnelbanans arbetsområde i Sickla. Infart till Alphyddevägen kommer att vara möjlig under hela byggtiden.
Alphyddestigen
Gångvägen förbi tunnelbanans arbetsområde vid Alphyddestigen är avstängd till årsskiftet 2024/2025. Arbetet vid Alphyddestigen utförs på en begränsad yta och avstängningen behövs för att få plats att utföra arbetet på ett säkert sätt.
Tidplan station Sickla
Berg- och betongarbetet i Sickla beräknas pågå till år 2025. Därefter ska alla byggnader och tillhörande konstruktioner byggas klart ovan och under jord. Spår, el och olika tekniska system ska installeras och testas innan tunnelbanan kan tas i drift. Trafikstart är år 2030.
- Bergarbete (borrningar och sprängningar) för biljetthallar och tunnlar: 2022–2025
- Betongarbeten biljetthallar och tunnlar: 2023–2025
- Byggarbete och installation av till exempel rulltrappor och hissar: 2025–2028
- Spår, el, signalsystem och telesystem: 2027–2028
- Testkörning, system- och tekniktester: 2028–2030
- Trafikstart Blå linje till Nacka: 2030
Pågående arbete i Sickla utförs av CRTG Engineering på uppdrag av Region Stockholm.
Vid korsningen Värmdövägen-Sickla industriväg bygger Atrium Ljungberg Sickla stationshus där två entréer till tunnelbanan ska ligga. Nya tunnelbanans rulltrappsschakt ansluter nerifrån tunneln till stationshuset där biljetthallen är förberedd.
Läs mer: De nya stationerna i Nacka
Informationsmaterial
När större arbeten startar skickas informationsbroschyrer till hushåll och verksamheter i närheten av arbetsområdena. Här kan du ta del av de senaste broschyrerna.
Broschyr om arbetet med tunneln mellan Sickla och Järla (mars 2023). (pdf)
Broschyr om arbetet med tunneln mellan Sickla och Hammarby kanal (februari 2023). (pdf)
Broschyr om arbetet vid station Nacka, februari 2023 (pdf)
Här spränger vi under jord
På framdriftskartan kan du följa sprängarbetet under jord. Kartan uppdateras en gång i månaden.
Klicka här för att öppna framdriftskartan
Texttolkad karta
Sickla
I Sickla pågår tunnelsprängningar i två riktningar. Västerut pågår sprängningar i riktning mot området mellan Sicklavägen och Sickla kanal. Österut pågår tunnelsprängningar i området mellan Becksjudarvägen, Setterwalls väg och Värmdövägen.
Järla och Centrala Nacka
Tunnelsprängningarna är avslutade i Järla och Centrala Nacka. I tunnlarna vid station Nacka återstår ett fåtal kompletterande sprängningar och att spränga ett antal mindre så kallade pumpgropar. De behövs för att ta hand om vatten från dränering i tunnlarna. De här sprängningarna är mycket mindre än tunnelsprängningar.
Undrar du något?
Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.