Fråga 5 – en av de vanligaste frågorna om Blå linje till Söderort

Aktuellt  Gullmarsplan, Johanneshov, Mårtensdal, Slakthusområdet, Sockenplan, Sundstabacken  2023-12-01

I serien De vanligaste frågorna om Blå linje till Söderort, besvarar vi frågor inom de vanligaste ämnesområdena. Här kommer det femte ämnesområdet, Information och kommunikation.

Ämne 5: Information och kommunikation

Utbyggnaden av tunnelbanan pågår under många år och berör tusentals människor, verksamheter, skolor och företag. Redan tidigt i planeringen beslöts att arbeta med effektiva, snabba och miljömedvetna kommunikationskanaler för att informera vad som är på gång.

Information när vi vet
Vi gör vårt bästa att i god tid berätta vad som ska ske på en plats. Men trots att vi vet vilka arbetsmoment som ska utföras i nästa steg, kan det ta tid att mer exakt få information från entreprenören när bygget/påverkan startar. Då är det svårt att t ex hinna dela ut portinfo. Desto snabbare går det att skicka sms och uppdatera webben.

Sällan tryckt information
Vi är återhållsamma med tryckt information och vet att de flesta idag är digitala. Tryckt nyhetsbrev som mer övergripande berättar vad som sker/har skett på en plats, skickas 1-2 gånger/år i brevlådan. Däremellan lappas brevlådor med information i de fall påverkan har större betydelse för närområdet.

Sms
Bygg-sms skickas vid behov, t ex när ett nytt arbetsmoment ska påbörjas. Tjänsten är väldigt heltäckande och omfattar alla som har en telefon kopplad till en adress inom området. Du behöver alltså inte registrera dig. Har du hemligt nummer eller företagstelefon nås du inte av dessa sms utan behöver registrera dig.  De som endast har fast telefoni får informationen i form av ett röstmeddelande.

Vill du veta när vi spränger behöver du anmäla dig för att få ett sms.
Registrera dig för spräng sms här.

Webben
Webben är vårt nav. Där samlas all information övergripande om hela utbyggnaden, samt områdesvis. Områdesflikarna (de gula boxarna) uppdateras så snart vi får kännedom om en störning eller nytt arbetsmoment. Besök dem gärna regelbundet så håller du dig uppdaterad.

Dialog
Det ska vara lätt att komma i kontakt med oss. Kundtjänst är öppen året runt, dygnet runt och nås via telefon 08-600 10 00 eller via ett formulär.

Det går också bra att mejla till vår funktionsbrevlåda nyatunnelbanan.fut@regionstockholm.se. Vi svarar så fort vi kan, ofta inom någon dag. Specifika frågor kan ta längre tid att besvara då vi kan behöva konsultera expertis eller dubbelkolla en uppgift.

Varje dag får vi många frågor som rör utbyggnaden. Vi gör vårt bästa att just du ska få svar snabbt. Vi har tyvärr inte möjlighet att ringa upp enskilda fastighetsägare utan hänvisar till kanalerna ovan.

Här hittar du övriga svar i serien om de vanligaste frågorna.
Störningar och ljud
Tidplan och färdigställande
Boendepåverkan
Motivering och planer

Undrar du något?

Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.